JOM!!! SHARE...

...pengunjung...

Radio Internet Sabahan-KinabaluFM

Friday, May 6, 2011

Amalan sihat bersama Penulis..

Hmmm nak tahu ka apa amalan yang saya gunakan untuk terus kelihatan sihat dan sejahtera.. hehe adakah saya ni sihat hhaha anda la menilainya sendiri.. namun disini saya juga perlu menilai diri saya.. kerana setiap apa yang kita buat.. setiap perkara yang ingin kita lakukan perlu la menilai diri sendiri sebelum berkata mengenai orang lain.. kerana diri kita tidak akan sama seratus peratus dengan orang lain...

Diri saya...
 Di sini saya tekan kan atau bincangkan mengenai kesihatan atau keadaan kesihatan sahaja.. kerana yang kita bincangkan ini mengenai kesihatan.. eh banyak kali plak sebut pasal kesihatan ni kan hahahah.... ba teruskan saja..

  • saya ni jarang sakit.. jarang demam.. musim hujan ni pun walau hari2 kena hujan.. tidak juga demam..tapi hari tu pernah pigi jumpa doktor.. doktor tu kata demam sikit jak hahahha buli2 tu doktor cakap gitu.. maybe la tapi itu pun di sebabkan cuaca yang terlalu sejuk dan eikon.. saya tak berapa suka eikon ni.. buat sesak nafas jak rasanya.. tapi tak sampai la ampus tu... kalau saya rasa kesejukan tu.. apa yang saya buat.. pakai sweeter, pakai stokin last sekali letak ubat.. kalau tak juga.. berpusing2 la tu saya di opis.. paling tidak pun saya akan ke tandas banyak kali jak  hahahha.. 
  • Pasal pemakanan pula... pemakanan ini berkaitan dengan kesihatan juga.. sebab dari pemakanan juga kesihatan kita terjejas... saya ni suka makan ikan.. kalau makan ayam saja boleh muak jg ooo.. hhaha... yang penting ada sayur heheee makanan ringan macam lama sudah tidak di makan.. tapi maggi masih lagi heheee.. biskut2 tu selalu la.... 
  • dan saya ni jenis yang tidak suka membazir.. kalau makan kat luar tu.. makanan di pinggan tu mesti habis... termasuk bawang2nya sekali.. lada2 penghiasnya sekali.. yang tidak dimakan cuma daun kari...yang bikin campur rempah2 tu la.. itu selalu dlm tom yam jak tu.. hehe lama inda makan tom yam ooo...


Amalan seharian...
Ya... apa yang saya amalkan seharian .. terutama untuk bersenam.. kalau saya ni seorang yang ada kerjaya dan juga sekarang ini sudah mendirikan rumah tangga... susah sedikit kalau mahu bersenam.. apa lagi kalau tinggal dengan mentua ni.. segala tingkah laku akan diperhatikan.. itu la salah ini la salah susah la kan.. apa boleh buat ikut laki...

  • setiap pagi saya akan bangun awal... dan setiap hari mesti berjalan selama mana yang boleh... tapi ni susah.. kalau jalan2 tiba2 nampak barang yang disukai.. haa ni la peranan si duit.. kalau tak ada kasi limpas jak la... pura2 jak tidak minat hahahhaha...
  • kalau duduk di opis tu... kalau takberjalan sana sini.. kaki perlu digoyang sambil bertaip ni.. dan sambil denagar lagu.. biar ikut rentak hehehe..
  • kalau kat rumah plak.. selepas makan terus cuci segala pinggan mangkuk.. bukan tunjuk rajin la.. cuma jaga kebersihan.. yang penting segala kita makan itu terus masuk ke perut...dan boleh buat senaman sedikit masa membasuh tu.. bilas sabun bilas simpan.. tempat simpan bukannya satu tempat saja kan.. satu kehujung satu lagi ke hujung hehee..
  • kalau memasak pula.. selalu saya akan masak dua lauk sekali... selain jimat masa.. pergerakan kita juga perlu cepat.. dan ini la peranannya senaman ketika memasak heheee... hmm kalau memasak ikan goreng tu perlu menunggu lg kan.. time ni saya akan keliling rumah hahha...tapi mesti tengok2 juga ikan tu nanti hangus.. sapa yang susah..tukang masak juga heheee
  • kalau mahu cuci kain tu jangan terlalu mengharap mesin saja.. kalau spin boleh la.. tapi kalau saya sudah penat dr keja tu.. guna juga la mesin heheee.. apa lg ya... nnt kamu tanya jak la mana tau saya tringat2 hehee
Amalan pemakan...
Makanan ini paling penting juga dalam penjagaan kesihatan ini.... sebab apa yang kita makan itu akan berada dalam badan kita.. dan segala zat2 makanan akan dibekalkan kepada badan yang memerlukan... kalau saya la kan pasal makanan ni..

  • saya suka yang rebus2 sahaja.. boleh juga la yang bergoreng2 tu... tapi saya lebih suka yang brkuah.. kalau dirumah tu ikan akan dimasak dua jenis masakan satu digoreng dan satu akan direbus.. dan selalu saya kan memilih yang direbus...
  • saya juga suka makan lada.. sambal lada.. asal masin asam manis pedas... kadang lada ni buat orang buasir saja.. maybe lada itu expired kot.. ya la kan.. mcm mn mau tau dorang kasi campur ka.. terutama yang di kedai makan tu.. kalau dirumah buat sendiri jak fresh jak...
  • sayur adalah makanan wajib... kalau tiada sayur macam kurang plak perasaan saya ni.. orang bilang kurang vitamin hahhaha .. slalu tumis jak la kalau sayur2 ni.. ikut selera orang rumah.. kalau si abang sy tu mana la mau tu makan sayur sikit jak.. pernah hari tu saya kasi asing masak sayur untuk saya saja.. tu sayur saya rebus taru telur taru halia taru lagi kunyit hidup... garam sikit... siap hehee...
  • saya kalau time pergi kerja sarapan mesti di antara jam 7 - 8 pagi... menu sarapan mesti nasi goreng, mee goreng +telur, tauhu, kadang saja saya ambil ayam... atau pun nasi lemak....
  • kalau tengahari pula masa kerja.. selalu saya tidak akan makan kecuali kalau terasa lapar betul.. takut gastrik org bilang.. selalu saya akan makan biskut atau bun sahaja...
  • kalau malam pula mesti makan.. untuk tenaga heheeee... orang dah kawin tu wajib tu.. tapi kuantiti yang saya makan tu kurang dari yang saya makan dahulu kala.. nasi tu sedikit sahaja.. sayur tu banyak la juga tapi selalu mesti tengok siapa yang belum makan lagi.. 
  • kalau nak makanan sampingan tu... saya akan beli susu omega tu,bun2, yogurt, biskut2, 100plus,hmmm itu jak la yang selalu saya beli heeee
Ini sahaja yang saya dapat kongsikan bersama anda pada kali ini.. saya tidak boleh menipu.. tak baik.. sebab badan saya ini tidak la slim sangat.. cuma sudah berkurangan dari dulu sahaja... dan sekarang baju bertambah longgar kecuali di tempat tertentu.. dan baju yang kecik boleh di pakai sudah... saya nak nasihatkan.. jangan terlalu mendadak berdiet.. ikut la step2 tertentu... kalau hari ini anda kurang kan jumlah makanan... tunggu minggu hadapan.. anda akan skip kan masa makan pula...skip kan sekali.. jadi ada dua kali la makan.. tunggu sebulan.. baru anda boleh makan sekali sehari... masa ini anda perlu makanan tambahan seperti buah-buahan... dan perlu minum air banyak... ok last sekali nasihat untuk kita la kan.. nilai diri sebelum bertindak untuk berdiet.. kenalpasti apa diet yang sesuai untuk anda.. heee

p/s.. ambil info apa yang berguna sahaja... heeeee

No comments:

Post a Comment